Genomineerd voor de INC Award ‘(Social)Media & Reclame’
Mo Online
‘Zodat iedereen echt mee kan doen’



Wat als het internet niet alleen over jou gaat, maar ook ván jou is? Dat is precies wat Mo Online wil bereiken. Dit platform is er voor én door mensen met een verstandelijke beperking. Met begrijpelijke video’s, verhalen en live-uitzendingen over onderwerpen die er toe doen. Denk aan relaties, geld, gezondheid, vrijheid of bijvoorbeeld verkiezingen. Grote thema’s, herkenbaar en dichtbij gebracht.
De makers van Mo Online deinzen niet terug voor complexe onderwerpen. Sterker nog: ze duiken er vol in. Zo maakten ze een uitzending over de val van het kabinet, organiseerden een verkiezingstelefoon (in samenwerking met ProDemos en de Kiesraad) en maken bijvoorbeeld content over het hebben van een kinderwens. Ze gebruiken creatieve vormen zoals animatie, live-uitzendingen en interactieve formats om de informatie begrijpelijk te maken. De ambities reiken verder. Binnenkort lanceert Mo een virtuele ontmoetingsplek (MoTown) en een digitale gesprekspartner (Noah). Daarmee willen ze het mogelijk maken dat mensen niet alleen informatie vinden, maar ook met elkaar én met Mo zelf in gesprek kunnen gaan.
Bij Mo zijn mensen met een verstandelijke beperking niet alleen de doelgroep zijn, maar ook mede-makers. Ze denken mee over de inhoud, testen nieuwe digitale toepassingen en staan zelf voor de camera. Het zijn hún vragen, hún perspectieven en hún stemmen die centraal staan. Van onderwerp tot uitvoering: inclusie zit in de kern van Mo Online verweven.
Mo is een initiatief van zorgorganisatie Philadelphia, maar het platform is nadrukkelijk open voor iedereen. “Als zorgorganisatie hebben we een verantwoordelijkheid in de maatschappij. Met Mo dragen we bij aan een mooier en toegankelijker leven voor heel veel mensen – ook voor wie geen gebruik maakt van onze zorg.”


