Skip to content

Winnaar INC Award 2018: Albert Heijn: Appie Today

Weleens gehoord van de vlog Blij met Sjoerd? Sjoerd Fleur heeft down en maakte een tijdje vrolijke vlogs voor Appie Today waarin hij interviews afnam en evenementen bezocht.

Monique Berger, destijds directeur Appie Today & Social bij Albert Heijn: “Het bereiken van jongeren tussen twaalf en twintig jaar is voor Albert Heijn de grootste uitdaging. Gelukkig hebben we wel een kort lijntje naar deze doelgroep, want veel jongeren hebben een bijbaantje als vakkenvuller. Vanuit die connectie ontstond het idee om te gaan vloggen. Bij de start van het project deed Appie Today een oproep: Wie van onze eigen vakkenvullers wil vlogs maken? Een van de vakkenvullers die reageerde was Sjoerd Fleur, een jongeman met downsyndroom die medewerker is in een winkel in Almere. Hij had toen al de droom om bekender te worden dan Enzo Knol!”

Blij met Sjoerd werd een regelrechte hit. De vlog telde destijds tussen de 90.000 tot wel 400.000 views per aflevering. Een vlog door een medewerker met down dus, maar niet met het oogpunt van effectbejag. “We hebben hem niet gekozen omdat hij downsyndroom heeft. Hij had gewoon de beste kijkcijfers en leukste reacties bij onze doelgroep. We hebben ons overigens ook nooit laten tegenhouden door zijn beperking, of gedacht dat Sjoerd het niet zou kunnen.”

Sjoerd is dan ook zeker niet de enige medewerker met een beperking binnen de organisatie. Albert Heijn heeft meer dan 2000 Wajong jongeren in dienst. Met Blij met Sjoerd liet Albert Heijn zien dat het hebben van downsyndroom geen belemmering hoeft te zijn om je dromen waar te maken. En Sjoerd? Die vlogt nog steeds met veel plezier de vakken bij zijn Albert Heijn in Almere. Inmiddels is hij diverse keren op televisie geweest en heeft hij onder meer met het programma De laatste Downer gepresenteerd. Hij is vol vertrouwen dat zijn droom om beroemder te worden dan Enzo Knol ooit uit zal komen.

Albert Heijn (Appie Today) was de winnaar van de INC Award 2018, in de categorie Marketing, reclame en PR. Je ziet er meer over in deze video (vanaf 0:21).

Back To Top